سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ دکتر علی یگانه

آیا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو پاها کوتاه بلند میشود؟

در پاسخ به سوال بیمارانی که کاندید جراحی تعویض مفصل زانو هستند و در این خصوص سوال می کنند که آیا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو پاها کوتاه و بلند می شود باید بگوییم:

زمانی که جراحی تعویض مفصل زانو به بیماری توصیه می شود به این معنی است که آرتروز در حدی شدت دارد که درمان های دارویی یا فیزیوتراپی و یا تزریق داخل مفصل دیگر پاسخگو نیست در نتیجه زمانی که آرتروز در این حد شدید است به علت آسیب هایی که بافت نرم اطراف زانو مثل عضلات ولیگامانها و تاندون ها دارند و همچنین از بین رفتن غضروف زانو در راستای زانو تغییر شکل ایجاد شده و ظاهر زانو به شکل پرانتزی در آمده است.

اهداف تعویض مفصل زانو

به دست آوردن راستای ایده آل اندام یکی از اهداف اصلی جراحی تعویض مفصل زانو است که با رسیدن به این هدف می توان موفقیت جراحی و طول عمر تعویض مفصل زانو را پیش‌بینی کرد.پس در نتیجه زمانی که زانو جراحی می‌شود راستای آن اصلاح می‌شود و پا کاملا صاف میشود و در مقایسه با پایی که جراحی نشده و هنوز ظاهر پرانتزی دارد بلندتر میشود.

بنابراین نمی‌توان گفت که کوتاه بلند شدن پاها عارضه جراحی تعویض مفصل زانو است و در صورتی که هر دو زانو همزمان جراحی شود کوتاه و بلند شدن به وجود نخواهد آمد همچنین با جراحی کردن دومین پا هم این موضوع از بین خواهد رفت.

جراحی تعویض مفصل زانو

اگر بیماری قصد جراحی تعویض مفصل زانو دوم را نداشته باشد می‌تواند در پایی که جراحی نشده و کمی کوتاه تر است یک کفی یک تا دو سانتیمتری (با تشخیص پزشک) استفاده کند همچنین اگر بیماری قصد انجام جراحی تعویض مفصل زانوی دوم را داشته باشد تا زمانی که آمادگی لازم برای جراحی دوم را پیدا کند می تواند برای اصلاح این کوتاهی و بلندی از کفی استفاده کند.

پس بیماران باید بدانند که چنین عارضه ای در خصوص تعویض مفصل زانو وجود ندارد و این نگرانی در خصوص کوتاه بلند شدن پاها کاملا بی مورد است.