سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ دکتر علی یگانه

اصلاح سبک زندگی برای سلامت مفاصل زانو

اصلاح سبک زندگی

یکی از مهمترین کارها برای حفظ سلامت مفاصل زانو و بهبود عملکرد آنها اصلاح سبک زندگی است اصلاح سبک زندگی یا لایف استایل به این معنی است که برخی از عادت های روزمره را که در زندگی همه ما به صورت روتین انجام می شود کنار بگذاریم و بعضی عادت ها را در زندگی روزمره خود بگنجانیم که در ادامه به تفصیل راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

استفاده از توالت فرنگی

استفاده از توالت فرنگی به جای استفاده از توالت ایرانی بسیار مفید خواهد بود به این دلیل که هنگام استفاده از توالت ایرانی مجبور به خم کردن مفاصل تا آخرین حد آنها هستیم که در این حالت برای لحظاتی خونرسانی به سر مفاصل مختل می شود که این برای سلامت مفاصل اصلا خوب نیست که ادامه این روند یکی از دلایل تعویض مفصل در آینده است. به این دلیل استفاده از توالت فرنگی توصیه می شود که در آن حداقل خم شدن در مفاصل اتفاق می افتد.با اصلاح این عادت می توانیم کمک بسیار بزرگی به اصلاح سبک زندگی خود و همینطور به بهبود عملکرد مفاصل و حفظ سلامت مفاصل بکنیم.

بالا و پایین رفتن از پله

بالا و پایین رفتن زیاد از پله برای مفاصل زانو بسیار مضر می باشد ، برخی از بیماران سوال می پرسند که حداکثر چه مقدار بالا و پایین رفتن از پله ها توصیه می شود این موضوع موضوعی نیست که بتوان با دقت به آن پاسخ داد و اینکه بگوییم مثلاً این تعداد پله مفید است و این تعداد پله مضر است در حالت کلی بالا و پایین رفتن از پله هر چه کمتر باشد بهتر است و چه بهتر که کلا پله حذف شود.

  • برای خواندن نماز حتما از صندلی استفاده کنید و یا اگر حرکاتی شبیه به نماز انجام می شود مثلا ورزش‌هایی مثل یوگا برای سلامت مفاصل اصلاً مناسب نیستند.
  • راه رفتن روی سطوح شیبدار و یا روی سطوح ناهموار مثل کوهنوردی اصلا برای سلامت مفاصل توصیه نمی شود.پوشیدن کفش پاشنه بلند نیز به بیماران توصیه نمی شود و بهتر است از کفش های مناسب تری استفاده کنند.

کاهش وزن به طور چشمگیری به کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتروز کمک می‌کند و همچنین کاهش وزن باعث بهبود عملکرد مفاصل و حفظ سلامت آنها می‌شود و اولین توصیه برای همه افراد کاهش وزن و حفظ وزن ایده آل است.

نرمش های مناسب برای سلامت مفاصل زانو

یکی از مهم ترین نرمش ها برای حفظ سلامت مفاصل زانو انجام نرمش QE یا quadriceps exercise  است که به راحتی قابل گنجایش در برنامه روزمره همه افراد است و می‌توان این نرمش را در حالت خوابیده و یا ایستاده در طول روز انجام داد و بهتر است این نرمش روزانه بین 50 تا 100 بار انجام شود.

داروهای غضروف ساز می توانند کمک کننده باشند اما الزامی نیست که این داروها حتما در یک دوره و حتما در یک ساعت خاص روزانه مصرف شود و می توان این داروها را به صورت آن اند اف یا گاهی بخورید و گاهی نخورید مصرف کنید.

نحوه نشستن صحیح

نشستن به صورت دو زانو و یا چهار زانو بسیار مضر است به همان دلیلی که در اولین پاراگراف در مورد توالت ایرانی ذکر شد در این مورد هم نشستن روی زمین نشستن به صورت دو زانو یا چهار زانو اصلاً توصیه نمی شود.