سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ دکتر علی یگانه

تعویض مفصل و جراحی زانو (بخش دو)

    نظر

تعویض مفصل و جراحی زانو

یعنی جسمی که تاثیر منفی روی بدن نداشته باشد و ضمناً بدن هم تاثیر منفی روی آن نداشته باشدو بتواند سالیان سال در بدن با کارکرد قابل قبول مورد استفاده قرار بگیرد.برخی فلزات در بدن سیستم ایمنی بدن را به شدت تحریک می‌کنند مثل مواد آلی گیاه چوب و سیستم ایمنی بدن می تواند به صورت پاتولوژیک جسم خارجی را دفع کند.گاهی نیز ممکن است خود فلز بی ضرر باشد ولی خود بدن جسم خارجی را حل میکند و دفع میکند.

همچنین ابزارهای کارگذاری مفاصل مصنوعی در ابتدا بسیار ساده تر بودند و همین طور که در سایر رشته ها شاهد پیشرفت بودیم.

در مورد ابزار تعویض مفصل هم این تغییرات مثبت را شاهد بودیم درگذشت طول مدت عمل تعویض مفصل زانو یا جراجی لگن خیلی طولانی بود اما امروز شاهد سرعت و دقت بسیار بالایی هستیم از طرفی کارایی.و جنس مواد تشکیل دهنده پروتز ها هم خیلی پیشرفت داشته به طوری که پروتز طول عمر بیشتری دارد.طول عمر تعویض مفصل صرفاً وابسته به جنس آن نیست.بسیاری از بیماران نگران هستند که طول عمر پروتز چقدر خواهد بود.پروتز های کمپانی های مختلف از لحاظ طول عمر تفاوت بسیار کمی دارند.

  • نحوه نگهداری
  • نحوه کارگذاری مفصل
  • نحوه استفاده بیمار از مفصل

وجنس استخوان بیمار بسیار حائز اهمیت است چون پروتز در داخل استخوان بیمار گذاشته میشود.و این موضوع مهم است که استخوان مفصل جدید را چگونه نگه خواهد داشت.

آیا جراحی زانو یا تعویض مفصل انجام بدهیم یا خیر؟

برخی افراد عمل تعویض مفصل را به عنوان یک عمل بسیار ساده می دانند که در اولین ویزیت از پزشک انتظار پیشنهاد جراحی دارند که این موضوع کاملا اشتباه است.تعویض مفصل جراحی زانو ی ساده و پیش پا افتاده ای نیست و از طرفی برخی بیماران فکر می کنند.بعد از جراحی تعویض مفصل زانو ،دیگر هم نمی شود.

و یا مفصل لگن بعد از تعویض دیگر کارایی نخواهد داشت و یا تا آخر عمر محکوم به لنگیدن هستند.این موضوع هم کاملا اشتباه است.اگر تعویض مفصل در یک فرد مناسب توسط یک پزشک کار آمد با روشی صحیح انجام شود می تواند.زندگی فرد را متحول کند و می‌تواند عملکرد کاملی به عضو برگرداند.